• Ви знаходитесь тут:

  • Головна
  • Новини
  • Чорні діри в закупівлях вінницьких комунальних підприємств

Чорні діри в закупівлях вінницьких комунальних підприємств

2018-01-24

/Files/images/2018_rk/ЧД 1.jpg

З 2016 року всі закупівлі за бюджетні кошти в Україні здійснюються через систему електронних закупівель ProZorro. Це реальний інструмент, який робить сферу публічних закупівель контрольованою. Зрозуміло, що це не вирішить всіх проблем і одразу, проте, вона точно робить процес закупівель доступним.

Діяльність комунальних підприємств вже більше року в «надійних руках» вінницьких антикорупціонерів. Завдяки наполегливості і конструктивному підходу активісткам антикорупційної групи «Відкрита Вінниця» Вінницького Партнерства Реформ вдалось переконати керівництво міста у необхідності прийняття рішення про оприлюднення інформації про діяльність комунальних підприємств. Будучи послідовними, представниці «Відкритої Вінниці» промоніторили його виконання через півроку дії.

В цій статті мова піде про громадську оцінку використання бюджетних грошей вінницькими КП. Багато експертів з закупівель вважають, що комунальні підприємства – це інструмент для викачки грошей з бюджету. Спробуємо окреслити коло «чорних дір», які дійсно викликають занепокоєння активістів.

1. Додаткові угоди до договорів закупівель. Це можливість, яку через не зовсім чітке формулювання Закону, використовують багато комунальних підприємств. Однак, не зважаючи на нечіткість щодо кількості можливостей підвищувати ціну через укладання додаткових угод, в Законі чітко прописано, що цей факт може мати місце за умови коливання ціни на ринку. От як раз факт «коливання» доводити для укладання додаткових угод комунальники не поспішають. Зараз активісти покладають надію на правоохоронні органи, які спираючись на рішення суду по гучній справі із закупівлі пального Укрзалізницею, зможуть в суді довести неправомірність таких дій. Адже деякі КП укладають в такий спосіб до 10 допугод.


/Files/images/2018_rk/ЧД 2.jpg


2. Звіт про укладений договір. Ця форма процедури дозволяє не розміщувати в системі ProZorro договір, а лише тільки звіт про його укладання. В Звіті є обов’язкові розділи, які добросовісні Замовники-КП мали б заповнювати, проте частина таких розділів залишаються порожніми. Такі, наприклад, як ціна або технічні та якісні характеристики. Також, окремі КП не указують реальну ціну на товар, а визначають всю закупівлю як одну одиницю закупки.


/Files/images/2018_rk/ЧД 3.jpg


3. Дискримінаційні вимоги. Полюбляють КП і виписувати конкретні марки товарів, які хочуть закупити, не напрягаючись обґрунтувати такі вимоги. Це суперечить як місцевим документам, регламентуючим допорогові закупівлі, так і принципам закупівель, прописаним в Законі.


/Files/images/2018_rk/ЧД 4.jpg


4. Відсутність закупівлі в Річному плані закупівель. Згаданим рішенням Виконкому передбачено розміщення Річного плану закупівель та додатків до нього до 15 січня кожного року на власних сайтах КП або на сайті міської ради. На практиці більшість КП оприлюднюють план в день закупівлі, що майже унеможливлює участь «не штатних» учасників через обмежений час інформування про закупівлю.

5. Проведення платежів поза системою ProZorro. Є комунальні підприємства, які щомісячно проводять свої закупівлі через портал Єдата з казначейських рахунків, не вважають за необхідне робити це через ProZorro, навіть якщо річна сума за одним предметом закупівлі перевищує 200 тис.грн.


/Files/images/2018_rk/ЧД 5.jpg


Якщо проаналізувати учасників тендерів КП, та й департаментів Вінницької міської ради, можна констатувати, що це одні й ті самі фірми, ФОПи, які періодично трансформуються в нові фірми, щоб закупівельна карта Вінниччини не виглядала зовсім корумпованою. Однак природу цього явища такий формат не змінює, а лише декорує.

Такі підходи, нажаль, не сприяють залученню бізнесу до бюджетних закупівель і підвищенню здорової конкуренції.

Але наявність документів, що регламентують допорогові закупівлі і готовність чути пропозиції із зовні свідчать про бажання і намір як керівництва міста, так і області змінювати ситуацію зі знаку «-» на знак «+».

Довідково:

"Відкрита Вінниця" - антикорупційна експертна група Вінницького Партнерства Реформ.

Склад групи:

Олена Гуменна - ГО "Центр громадської активності "Результат"

Грига Юлія - ГО "Філософія Серця"

Олена Поліщук - ГО "Інститут соціалогічних і економічно-політичних інвестицій"

Христина Коваленко - Інститут Республіка

Тетяна Красновецька - ГО "Центр громадської активності "Результат".

Публікація підготовлена та здійснена в рамках проекту «Прозорі комунальні підприємства», що виконується Центром Ейдос за підтримки Посольства Королівства Нідерландів в Україні. Зміст публікації не відображає офіційної позиції Королівства Нідерландів.
Кiлькiсть переглядiв: 1256

Коментарi